צעד קטן לשינוי גדול מאת ד"ר רוברט מאורר

ד"ר מאורר הוא פסיכולוג אשר במהלך הקריירה שלו זיקק ויישם את שיטת הקאיזן היפנית כדי לסייע למטופליו להעלות על נתיב השינוי, להגשים את חזונם, ולשמר את התקדמותם לאורך זמן. שיטת הקאיזן היא שיטה עתיקה שמבוססת על תפישת צעדים זעירים כדרך לשינוי מהיר. ד"ר מאורר מזקק את הפילוסופיה הזאת לאסטרטגיה המורכבת מחמישה שלבים פשוטים אך יעילים; שאלות קטנות, תשובות קטנות, פעולות קטנות, בעיות קטנות ותגמולים קטנים. מבחינה מדעית כל שינוי התנהגותי מוביל להתנגדות במוח האנושי, ולכן אסטרטגיה זו נועדה לעקוף את התהליך הפסיכולוגי המפעיל התנגדות במחשבות ובפעולות שלנו. הקטע המצורף בא לתמצת את הגישה של ד"ר מאורר להשגת שינוי עקבי:

"אפילו אם אתה אדם מאורגן ומצליח מאוד, אני בטוח שאתה יכול לזכור פעמים רבות שניסית להכניס חידוש בחייך ונכשלת, בין שזאת הייתה דיאטת כאסח שדעכה בקול ענות חלושה, או מאמץ יקר "לרפא" זוגיות כושלת (אולי נסיעה ספונטנית לפריז) שהותירה את הקשר הזוגי באותו מצב אומלל. זאת הבעיה עם הדרך של חידוש, רק על מנת למצוא את עצמך גולש חזרה לדרכיך הישנות כשפרץ ההתלהבות הראשוני דועך. שינוי רדיקלי הוא כמו הסתערות במעלה הר תלול – אתה עלול להגיע לאפיסת כוחות לפני שאתה מגיע לפסגה, או שהמחשבה על כל הטיפוס המייגע שלפניך גורמת לך להרים ידיים כבר בהתחלה.

יש דרך חלופית לחידוש. זה נתיב שונה לגמרי, שעושה את דרכו במעלה ההר במתינות כה רבה עד שאתה בקושי מרגיש שאתה מטפס. הוא נעים להליכה ורך למדרך הרגל, וכל מה שנדרש זה להציב רגל לפני רגל, ולפסוע… (עמ' 19)

קאיזן הוא דרך יעילה ומהנה להשיג יעד מוגדר, אך הוא מתרחב גם לאתגר עמוק יותר: להיענות לדרישות התמידיות של החיים לשינוי על ידי חיפוש הדרך לשיפור – קטן אך עקבי… אין זה משנה אם העניין שלך בקאיזן פילוסופי או מעשי, אם אתה רוצה לשנות את העולם או להוריד כמה קילוגרמים ממשקלך – הספר הזה הוא עכשיו שלך, ותוכל להשתמש בו בשיטות המוצגות בו בכל אופן שתמצא לנכון."  (עמ' 28-29)